فرودگاه شیراز
تاریخچه
با بررسی و تحقیقی که در مورد تأسیس اولیه فرودگاه شیراز ( طیاره خانه ) و تاریخچه آن بعمل آورده شده مطلب زیر عینأ از صفحه 287 کتاب « شیراز در گذشته و حال » نوشته دکتر حسن امداد چاپ آذر ماه 1339 نقل می گردد .
شیراز از طریق هوا به تهران و اصفهان و اهواز و آبادان مربوط است. شیراز دارای دو فرودگاه است، یکی فرودگاه قدیم که در نزدیکی صحرای آقاباباخان در جنوب شهر نزدیک جاده شیراز و بوشهر قرار دارد. این فرودگاه در سال 1308 شمسی ساخته شد و اخیرأ عمارت مفصلی برای استراحت مسافرین در آن بنا کرده اند ولی چون این فرودگاه به اندازه کافی وسعت نداشت و توسعه آن نیز مقدور نبود، اخیرأ فرودگاه وسیعی در دو فرسنگی جنوب شرقی شیراز در نزدیکی قریه جعفرآباد ساخته اند که باندآنرا آسفالت کرده و فعلأ پروژه ساختمان عمارت جهت استراحت مسافرین در دست تهیه است. در این فرودگاه انواع هواپیماهای بزرگ می توانند بنشینند در صورتیکه در فرودگاه قدیم نشستن هواپیماهای بزرگ به آسانی مقدور نبود.
فرودگاه جعفرآباد یا فرودگاه بین المللی شیراز
فرودگاه جدید در سال 1340 به عنوان فرودگاه شیراز در زمینی به مساحت حدود 500 هکتار موردبهره برداری قرار گرفت و از سال 1345 به عنوان فرودگاه بین المللی مطرح گردید.در حال حاضر فرودگاه شیراز به عنوان فرودگاه مرکز استان مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و ... بوده و همچنین از پیشرفته ترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO برخوردار است.
با فعال شدن و بهره برداری این رادار در آینده نزدیک فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان مرکز کنترل دوم کشور عملیاتی می شود.اکنون فرودگاه شیراز دارای 13 مسیر هوایی (ROUTE ) می باشد.
پروازهای خارجی به کشورهای سوریه ، قطر، امارات متحده عربی(دوبی - ابوظبی) بحرین، کویت، عربستان سعودی(حج عمره و تمتع ) و بصورت موردی در مسیر مصر، سودان، روسیه، ترکیه و ... انجام می شود و در مسیر داخلی نیز به شهر های تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، آبادان، کرمانشاه، بوشهر، لنگه، لار، لامرد، بندرعباس، کیش، قشم، سیری، لاوان و در صورت نیاز به سایر فرودگاه های داخلی پرواز انجام می شود
فرودگاه بینالمللی شیراز یا فرودگاه شهید دستغیب (IATA: SYZ--- ICAO: OISS)
در شیراز و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شدهاست. این فرودگاه پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و علاوه برداشتن پروازهایی به شهرهای داخلی ایران، تعدادی پرواز خارجی و به خصوص به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. این فرودگاه همچنین دارای کاربرد نظامیست. این فرودگاه پایگاه منطقه جنوب هواپیمایی آسمان است. این فرودگاه دارای یک شرکت هواپیمایی به نام سپهران است. این فرودگاه چهارمین فرودگاه پررفت و آمد کشور بعد از فرودگاه مهرآباد فرودگاه مشهد و فرودگاه امام خمینی است.
فرودگاه بینالمللی شیراز دارای 2 باند پروازی آسفالته، یکی به طول 4272 متر و دیگری به طول 4334 متر است. در حال حاضر فرودگاه بینالمللی شیراز با دارابودن دستگاههای کمک ناوبری مدرن و کارآمد از قبیل دستگاه رادار PSR-SSR که یکی از پیشرفتهترین رادارهای دنیا میباشد همچنین دستگاههای NDB - DME - DVOR و ILS یکی از فرودگاههای ایمن و مجهز در سطح کشور بوده و پذیرای تمامی تایپهای پروازی میباشد و به لحاظ سیستمها ی هواشناسی، ارتباطی و رادیویی از تجهیزات پیشرفته و قابل اطمینان برخوردار میباشد.
همچنین ساختمان فنی و عملیاتی تازه تأسیس فرودگاه شیراز مشتمل بر طبقات اداری و پشتیبانی و فنی و عملیاتی و برج مراقبت با ارتفاع بالغ بر 45 متر از سطح زمین با تجهیزات اداری و عملیاتی پیشرفته با وسعت حدود 7500 متر مربع همراه با ساختمانهای فنی و موتورخانه و سالن آمفی تئاتر وپذیرائی و فضای سبز زیبایی حدود 50٫000 متر مربعی یکی از چشماندازها و شاخصهای قابل توجه این فرودگاه میباشد. این فرودگاه open sky است و فعالیت این فرودگاه 24 ساعته است. این فرودگاه دو ترمینال دارد ترمینال 1 پروازهای داخلی به وسعت 16 هزار متر مربع -ترمینال 2 پروازهای خارجی- در این فرودگاه روزانه 120 پرواز داخلی و 10 پرواز خارجی انجام میشود. در این فرودگاه 14 شرکداخلی و 8 شرکت خارجی به بیش از 35 مقصد خدمات رسانی میکنند ساختمان جدید ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز است که 21 هزار متر مربع مساحت داشته و انجام محوطه سازی، ساخت پارکینگ خودرو و ایجاد چهار دستگاه پل عابر پیاده با هزینه یک هزار و 500 میلیارد ریال انجام میگیرد.
مشخصات پروژه ترمینال جدید پروازهای خارجی فرودگاه شیراز: حوزه فعالیت: ترمینال فرودگاهی کارفرما: شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور همکاران استراتژیک پروژه: شرکت ADPi، مکان جغرافیایی: شیراز تاریخ شروع طراحی: 1386 تاریخ شروع اجرا: 1394 متراژ: 2هکتار (بر اساس برنامه جامع فرودگاه شیراز) توضیحات:
این پروژه با همکاری شرکت فرانسوی ADPI به عنوان مشاورهمکار طراحی گردیده است.
در طراحی عملکردهای مربوط به مسافرین خروجی و ورودی سعی شده است تا روانی حرکت رعایت گردد. همچنین فضاهای عملکردهای مختلف تا حد ممکن شفاف طراحی شود تا علاوه بر مسیریابی بصری عملکردها و اتفاقات پیش روی مسافران و همراهان ایشان، از اضطراب مسافران نیز کاسته شود.
طبقهٔ همکف شامل سالن عمومی، سالن پذیرش مسافر و بار، سالن تحویل بار مسافران ورودی، فضاهای گمرک، اتاقهای اداری، سالن بارانداز و فضاهای خدماتی میباشد.
طبقهٔ اول شامل راهروی ارتباطی مسافران ورودی، کنترل گذرنامهٔ ورودی، فضاهای اداری، فروشگاههای آزاد و فضاهای خدماتی میباشد.
طبقهٔ دوم شامل سالن انتظار پرواز، کنترل گذرنامهٔ خروجی، فروشگاههای آزاد، کنترل امنیتی، بوفه، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی و فضاهای خدماتی است