فرودگاه مهرآباد
تاریخچه فرودگاه بین المللی مهرآباد
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . چندی بعد ، دریکی از روزهای سال 1296 شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند . این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات ، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پائین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت ، خلبان در محل امور خارجه تهران ( میدان مشق ) به زمین نشست .
سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمائی ، حق انحصاری هواپیمائی در ایران به موجب قانون ، در بهمن 1304 به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و 22 سال بعد و پس ازتأسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد. در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کارکرده و عملیات پروازی را آغاز نمودند . رشد تکنولوژی صنعت هواپیمائی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) گردید.
وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه فرودگاه بین المللی مهرآباد
در حال حاضر فرودگاه مهرآباد با دارا بودن 4 ترمینال پذیرای حدود 18 میلیون مسافر سالیانه با همکاری 15 شرکت هواپیمایی داخلی می باشد . مهرآباد دارای 5 پارکینگ خودروی مسافرین با ظرفیتی معادل 7000 محل توقف است و حدود 10 شرکت با همکاری برخی از برندهای اغذیه و پوشاک و خدمات داخلی و خارجی در ترمینال های مهرآباد به ارائه خدمات مسافرین مشغول می باشند .
مهرآباد دارای یک برج مراقبت پرواز و مجهز به رادارهای ریتیون و آریا می باشد و با دو باند و یک تاکسی وی اصلی فعالیت پروازی صورت می گیرد. همچنین با داشتن ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا در بخش ایمنی و آتش نشانی دارای cat 9 ایمنی است .
اپرون شرقی و غربی مهرآباد در حال حاضر ظرفیت پذیرش حدود 50 هواپیمای بدنه متوسط را داشته و 3 شرکت هندلینگ کننده مسئولیت نقل و انتقال بار و مسافر را از ترمینال به سطوح پروازی و برعکس بعهده دارند .
با توجه به روند رو به رشد تقاضای مسافرت هوایی ، در چشم انداز آتی تا زمان مهیا شدن فرودگاه امام خمینی در پذیرش برخی مسیرهای طولانی پروازهای داخلی ، نیاز به توسعه کمی و پس از انتقال تعدادی از پروازهای داخلی به فرودگاه مذکور ، فرصت بیشتری برای اجرای توسعه کیفی در مهرآباد مهیا خواهد شد
لذا باز طراحی فضای اپروچ تهران بمنظور ارتقای سطح ایمنی پروازها و کاهش آلودگی محیط زیست ، استقرار سامانه های جدید راداری ، توسعه بیشتر اراضی همجوار در ایجاد اپرون و استانداردسازی سطوح پروازی با احداث رپید تاکسی وی ، احداث ساختمان دوم تکنیکال بلاک ، احداث ترمینال جدید در محل فعلی ترمینالهای 3و4و6 ، احداث پارکینگ طبقاتی ، احداث هتل و مرکز خدمات مسافرین و استقرار برندهای معتبر اغذیه و خدمات ، از برنامه های پیش رو در دستیابی به افق چشم انداز 1400 توسعه فرودگاه مهرآباد می باشد .